Hoi an en Dalat (9&10jan) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu Hoi an en Dalat (9&10jan) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu

Hoi an en Dalat (9&10jan)

Door: Ad & Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ad

11 Januari 2017 | Vietnam, Hoi An

Vandaag (9jan) een fietstour met mr.Cu langs rijstvelden, visvijvers, begraafplaatsen, platteland ed. Onderweg bijgepraat over vietnamese gewoontes. In Vietnam worden de voorouders onwijs geeerd. Begraafplaatsen heten '1000 sterren hotels', klinkt aardiger. Het land ligt er vol mee. De visvijvers zijn volgens Mr Cu ontstaan door Amerikaanse bommen. Er worden grote goudkarpers in gekweekt. We varen in een rond vissersbootje van bamboe op de rivier en tussen enorme palmen. We vangen enkele krabbetjes (voor de lunch) en worden aangekleed met maaksels van palmbladeren (ketting, hoofddeksel, armband, ring, bril). Krijgen ook twee hele mooie sprinkhanen van palmbladeren mee (laten die later in hotel achter). We maken rijstmelk, krijgen een korte kookles en lunchen bij Mr.Cu thuis. Leuke trip. Later in de middag (na een enorme hoosbui) met z'n tweeen op de fiets naar het Cua Dai strand. Volgens Lonely planet een van de mooiste stranden van Vietnam. Dat zien we niet terug, wel grote bouwprojecten van hotels, resorts en lodges. Dat zagen we overigens ook op het platteland. Volgens Mr Cu levert toerisme meer op dan het zware werk in de landbouw. Op plekken met bijzonder uitzicht komen luxe hotels en lodges.
De luxe resorts worden vooral bevolkt door chinezen. 's Avonds een dineetje in de stad en 20:00 terug om koffers te pakken. Morgenochtend worden we om 4:30 opgehaald voor de transfer naar het vliegveld van Danang.
Dalat dag 1 (10jan)
Om 4:30uur krijgen we een take away breakfast en worden we uitgezwaaid door 2 man/vrouw hotelpersoneel. Vliegen gaat vlot en een shuttlebus en taxi verder staan we 9:00 bij Dalat Train villa: staat in de Lonely planet. Vier koloniale Franse villa's zijn omgebouwd tot apartementgebouwen. Zo'n 20 appartementen, maar wij zijn de enige gasten! De recensies op internet zijn wel wisselend maar we hadden meer bewoning verwacht. Complex ligt 2km buiten het centrum. Anja een beetje off day, slaapt 3 uurtjes bij. Voor morgen al fietsen besteld. Vanmiddag lopend de stad in. Ook hier weer veel handel en drukte op straat. Opeens in de markt veel groente, kleding, schoenen, fruit. Ad heeft 2 shirts gescoord XxL! Rond 5uur veranderd de scene op de trappen in de stad en komen de kookstelletjes en krukjes op straat, vandaag rode en blauwe! Na een dineetje nog even een supermarkt in, en naar het apartement voor een beetje rust?