van Dalat naar Mui ne (13 jan) - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu van Dalat naar Mui ne (13 jan) - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu

van Dalat naar Mui ne (13 jan)

Door: Ad & Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ad

13 Januari 2017 | Vietnam, Mui Ne

Vanochtend opgehaald door 2 easyriders. Bagage opgebonden en Dalat uitgereden. Heel zonnig weer. We stoppen onder meer bij een thee plantage, koffie plantage, een enorme waterval, wierookmakerij, mushroomfarm, baksteenfabriek, 'magictafel', wegrestaurant, theecentrum van Vietnam Tam Chau, enorme resorts met eigen golfbanen en Franse koloniale huizen. Ook lopen we door Chicken village, waar een legende bestaat over een "haan", die groots boven het dorp uitsteekt. Veel arme mensen hier. We geven een zak met kleding van mr.Tinh aan een familie. We zien in dit dorp veel gladiolen, bloembedden en groenten in de volle grond. Veel oogst van bloemen en koffiebonen wordt nu verkocht om geld te hebben voor "the TET holiday". Hier en daar zien we al versieringen op straat verschijnen. De mensen zijn er vol van!!
We horen van Mr.Tan veel over het leven in Vietnam. Grootste probleem voor de Vietnamezen is de enorme corruptie binnen de overheid. Bijv de baan van politieman moet je kopen. Om hun investering terug te verdienen houden politiemensen mensen aan en laten ze betalen. Voor onze drivers is Saigon nog steeds Saigon (ipv Ho chi min city). We merken zelf ook dat het zuiden (waar we nu zijn) beter ontwikkeld is dan het noorden. Wegen en gebouwen zijn van betere kwaliteit. Wij zien in dit land een groot verschil tussen arm en rijk. De NL democratie lijkt mensen meer gelijk te behandelen dan het communisme in Vietnam. We reizen echt buiten de gebaande paden en zien nog nauwelijks westerlingen. Langs de wegen liggen koffiebonen te drogen op zeildoeken; bijna klaar voor de verkoop. De natuur is bij tijd en wijlen bijzonder mooi. We eindigen de dag in de buurt van Boa Loc op een groot resort met bungalows waar we overnachten. Veel personeel maar, behalve wij, geen gasten. Morgen nog even de mooie waterval bekijken "Dam bri falls", en dan verder naar Mui ne.

• 16 Januari 2017 - 15:26

Koen: