Mui ne dag 2&3 (15/16jan) - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu Mui ne dag 2&3 (15/16jan) - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu

Mui ne dag 2&3 (15/16jan)

Door: Ad & Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ad

16 Januari 2017 | Vietnam, Mui Ne

Nabericht: na de easyridertocht gisteren kregen we nog een minicursus meditatie van Mr Tin. Bij de lotushouding moesten wij al afhaken. Blijven oefenen dan gaat het echt lukken, aldus Tin. Dus dan weten jullie wat wij in de avond oefenen! Vanuit de bergen met veel koffie-oogst (overal zeiltjes met bonen in de zon) kwamen we gisteren weer op vlak terrein en zagen we de rijstvelden weer, nu al groen!
Deze zondagochtend eerst wat regelwerk (bus,fiets,hotel) en dan op de fiets naar de westkant van Mui ne beach. We komen uit in het centrum van Phan Thiet (+15km). Geen bijzondere stad, wel de gebruikelijke drukte. We doen een rondje over de markt, met stapels kleding, schoenen en eten. Op al de markten hebben we meer koopwaar gezien dan Vietnamezen ooit kunnen gebruiken. De overvloed zorgt voor lage prijzen. Dat geldt ook voor de arbeid. Als er gewerkt wordt aan een straat, gebouw en ook in hotel/restaurant dan wordt dat door veel mensen gedaan.
We bezoeken de Cham-torens (3 torens uit het Cham imperium, 9e eeuw) en chillen een uurtje op het strand. Dreigende wolken maken dat we 18.00uur terug zijn en dineren naast het hotel. Het regent. Dat wordt een glaasje wijn op de kamer. Morgen gaan we naar de oostkant van Mui ne beach.
Al vroeg op de fiets naar de rode duinen. De zon is terug wel een straf windje tegen, Onderweg doen we een vissersdorpje aan. Hier maken we veel vrienden: "Hello" door schoolkinderen die weer naar huis gaan (12.15 uur) en twee jongeren uit Saigon die Engels willen spreken. Zo grappig. In het dorp veel handel op het strand en de straat. Al die nog levende dieren in kleine teiltjes is geen prettig gezicht, maar hier gaat dat zo. Ook bij de restaurants staan bakken met levende kikkers, slangen, vissen en andere eetwaar. Verser kan niet. Alle dieren hier scharrelen en hebben ogenschijnlijk een goed leven, ...tot het moment van consumptie, dan komen ze eerst in netjes, kooitjes, teiltjes en glasbakken terecht en vervolgens op het hakblok. Wij eten hier veel groente. We beklimmen de rode duinen (foto), bewonderen op het strand een tijdje veel westerse kitesurfers (toch wel een heel aparte scene), en lopen de fairy stream. Een sprookjesachtig stroompje water dat van een waterval naar de zee stroomt. Je loopt (met vele anderen) tegen de stroom in naar de waterval. Onderweg nuttigen we onze eerste kokosnoot. En zo wordt het toch weer een bijzondere dag. Morgen de busreis naar Saigon. Deze naam doe het hier beter dan het officiele Ho Chi Minh City. De grootste stad van Vietnam.