Hoi An dag 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu Hoi An dag 1 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Anja en Ad - WaarBenJij.nu

Hoi An dag 1

Door: Ad & Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ad

06 Januari 2017 | Vietnam, Hoi An

Nog steeds broeierig en vochtig in Hue. Sokken liggen al 3 dagen buiten te drogen, maar niet droog. Nadat Anja 5,5mln heeft afgerekend gaan we in een grote auto met chauffeur op weg naar Hoi An. Een stop bij een heet en zonnig Lan Go Beach, bij een groep bunkers waar de Amerikanen in 1976 een gevoelig pakslaag hebben gekregen en bij marble mountain. Grot waar marmer wordt gewonnen. Een km daarvoor en daarna allemaal shops met marmer sculpturen. Te groot en zwaar voor de koffer. Dat is wel typisch hier. Waar een fabriek staat, zijn ook honderden shops die een en hetzelfde product verkopen. Dat was vanochtend zo met massage olie. Kilometers lang shops langs de weg met alleen massage olie. Dat hebben we eerder zo gezien met brons, hout, aardappelen, ijzerwaren, mandarijnen.
Precies voor de deur van het hotel afgezet. Met alle egards ontvangen. Koffers worden naar de kamer gebracht en wij krijgen een high tea. Hoi An heeft een verkeervrij centrum (werelderfgoedlijst) met allerlei winkeltjes. De mensen willen graag hun waar verkopen en als toerist blijf je vriendelijk doch duidelijk "no, thank you" zeggen. Van collega Marise heb ik een site over het "geheime sleutelwoord" gekregen, om de mensen definitief te bedanken voor de eer. Deze week eens uitproberen. Rondgewandeld en biertje gedronken (1/2 liter voor 50ct) en veel te duur gegeten bij een toprestaurant (volgens Lonely Planet) op een toplocatie. Was wel leuk. Vandaag hangen we de echte toerist uit. Morgen maar weer fietsen huren voor een euro per dag, broodjes mee en naar een gewoon luxe restaurant. Goed eten en drinken doe je hier voor 8 euro per stel (en het kan nog veel goedkoper). Op het balkon naast onze kamer met uitzicht over de stad doen we dit verslag.