Siem Reap dag 1 23jan - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anja en Ad - WaarBenJij.nu Siem Reap dag 1 23jan - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Anja en Ad - WaarBenJij.nu

Siem Reap dag 1 23jan

Door: Ad & Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja en Ad

23 Januari 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Phnom Penh is booming. Overal wordt gebouwd. We zien dat ook vanuit de bus op weg naar Siem Reap. Kilometers lang zien we wegen en wijken in aanbouw. Soort Pnhom Penh "buiten" met luxe gebouwen en wegen met lantaarnpalen. De route is verder als een mooie film. Aan de 320km weg die we vandaag afleggen liggen huizen, dorpjes, bedrijven, scholen, markten, witte koeien, rijstvelden en vooral mensen. En dat allemaal in een groene omgeving met af en toe zand. Ook komen we langs een soort Friesland, vlak en groen land met koeien :) De meeste woningen zijn paalwoningen, waarschijnlijk om droog te blijven bij hoog water. Na ruim 6 uur komen we aan in Siem Reap en lopen vanuit de bus zo in de "toeristen tuctuc-val". Ze willen morgenochtend komen praten over de invulling van onze komende 3 dagen, uiteraard met een tuctuc. Als we zeggen te gaan fietsen zijn we niet interessant meer en mag de jongste bediende ons naar het hotel brengen. Na het inchecken steken we de straat over en huren we 2 lekkere fietsen voor de komende 3 dagen. We fietsen 8 km naar de zuidpoort van het Angkorwat complex, om kaartjes te kopen. Bij aankomst krijgen we te horen dat we toegangskaartjes bij de ticket office moeten kopen. Dat is 8 km terug. Wordt op geen enkele kaart of bord aangegeven. Onderweg vragen en antwoorden met handen en voeten brengt ons op de goede weg. We fietsen nog even over een lokale koopjesmarkt en .... komen te laat bij de ticket office. We zien dat de laatste klant geholpen wordt, en het loket dicht gaat. Volgens een lokale ambtenaar weet iedere tuctuc chauffeur blind de weg. Tja, .. aan fietsers is niet gedacht. Wel weer lekker op de fiets. We vragen onze hotelbalie medewerker om de weg naar het restaurant waar we willen eten. "Dat weet de tuctuc chauffeur wel". Ja, maar we willen lopen. "Lopen? dat is zeker wel 30 minuten en zonde van je tijd". Uiteindelijk markeert hij op de kaart de route en lopen wij in 15 minuten naar het restaurant. Daarna nog naar de shoppingmall voor wijn en mondvoorraad voor morgen. Prijzen liggen hier boven 'Schipluiden niveau', en hoger dan in Vietnam en Phnom Penh. Maar ja het ziet hier ook helemaal blank van de toeristen. Al met al weer een gevulde dag en vol verwachting van morgen.